Ekskluzivno - Nuklearno gorivo iz Vinče dopremljeno u Rusiju. Na ovaj poduhvat se čekalo 26 godina. Oko 3.500 policajaca pratilo konvoj NUKLEARNO gorivo, koje je u noći između 18. i 19. novembra krenulo iz Vinče, u sredu je stiglo na odredište - u postrojenje Majak u Sibiru! Tako je uspešno okončan najveći i najsloženiji transport nuklearnog goriva koji je ikada organizovan pod nadzorom Međunarodne agencije za nuklearnu energiju.
Ukupno 8.030 gorivnih jedinica, napunjenih sa 2.500 kilograma uranijuma, putovalo je duže od mesec dana, pod najstrožim merama bezbednosti, prelazeći skoro pola planete.
Ekipa "Novosti" je prisustvovala pripremama, pakovanju goriva u specijalne sudove, u transportne i ISO kontejnere, pa u kamion. A u dramatičnoj noći i jutru, kada je opasni transport otputovao iz Srbije, u konvoju dugom kilometar i po pratili smo šlepere natovarene radioaktivnim gorivom.
SLUŽBENA TAJNA"VEČERNJE novosti", iako su imale uvid u celu akciju, potpisale su ugovore o čuvanju tajne sa JP NOS i Međunarodnom agencijom za atomsku energiju, koji nas je obavezao da tekst o transportu goriva objavimo tek kada tovar stigne na odredište. Iako je transport označen kao službena tajna, to nije sprečilo izvor iz MUP da tu tajnu otkrije drugim redakcijama, uoči cele akcije. A, i ministar Milutin Mrkonjić oglušio se o čuvanje službene tajne, iako su svi članovi Vlade bili upozoreni na obavezu tajnosti. Za skupštinskom govornicom najavio je i vreme i trasu kojom će radioaktivni teret biti transportovan. Za odavanje tajne i potencijalno ugrožavanje bezbednosti građana Srbije, koliko je javnosti poznato, ni on, niti bilo ko iz MUP nije snosio posledice.
Više od 3.500 policajaca, sa 250 automobila, raspoređeno na trasi od Vinče do Subotice i dalje do granice sa Mađarskom, brinulo je o bezbednosti konvoja. Gorivo su iz Vinče ispratili i predsednik Srbije Boris Tadić, potpredsednici Vlade i ministri Ivica Dačić i Božidar Đelić.
- Ovo je velika akcija. Bila je potrebna značajna logistika, i svi bezbednosni aspekti su osigurani. Oslobađanjem Srbije od nuklearnog goriva pokazujemo odgovornost za čitav region. Na ovaj način otklanjamo veliki bezbednosni rizik - ocenio je tada Tadić.
Završavanjem ovog posla, prema rečima Božidara Đelića, Srbija je skinuta sa liste potencijalnih meta nuklearnog terorizma. A, istrošeno gorivo, što u reaktoru, što u bazenu pored, čekalo je 26 godina da bude transportovano na sigurno.
TransportKONVOJ dugačak oko kilometar i po krenuo je iz Vinče u tri ujutru, obilaznicom preko Dobanovaca, izbegavajući deo autoputa koji prolazi kroz grad, a onda novosadskim autoputem dalje. Raspoređeni na po deset metara policajci su motrili, a helikopteri MUP nadletali su konvoj do Subotice. Preko mosta Beška slovenački šleperi, koji su prevozili kontejnere, zbog opterećenja, prelazili su jedan po jedan. Autoput je zatvaran u etapama.
U zoru, kamioni su bezbedno stigli u krug Azotare kraj Subotice. Spremne ekipe čekale su i za nekoliko sati prebacile kontejnere na železničku kompoziciju. Voz sa gorivom, preko Kelebije ušao je u Mađarsku.
Transport je, tako, stigao do slovenačke luke Kopar, gde je Radojica Pešić, direktor JP Nuklearni objekti Srbije, koje je zaduženo za celu akciju transporta, dokumentaciju i opasni teret prepustio u ruke kapetanu broda, koji je za teret bio odgovoran do uplovljavanja u rusku luku Murmansk. Sa broda kontejneri su opet pretovareni na voz i šinama stigli do krajnjeg odredišta u Majaku.
AVION IZ RUSIJEJEDAN od najvećih transportera koji su ikada sleteli na Aerodrom "Nikola Tesla", dopremio je 23. oktobra u Beograd specijalne ruske "tuk 19" kontejnere za pakovanja radioaktivnog materijala. Avion "volga-dnjepr AN 124-100", tipa "andonov", poleteo je iz Jekaterinburga, noseći desetinama tona teške kontejnere, koji su prebačeni na šlepere i otpremljeni u Vinču.
PakovanjeDA bi gorivo bilo spremno da krene na ovaj daleki put, poslednjih godinu dana trajalo je prepakivanje gorivnih jedinica, nalik metalnim cilindrima, u nove sudove, specijalno napravljene za ovu priliku. Poslednja faza bilo je pakovanje u češke kontejnere "škoda" i ruske "tuk 19", od kojih svaki košta oko pola miliona evra i težak je pet tona.
Za pakovanje 4.000 kilograma nuklearnih elemenata, u JP Nuklearni objekti Srbije, koje je vodilo posao oko transporta, stigla su 32 čelična kontejnera. Oni su kasnije spakovani u 14 ISO kontejnera. Najrizičniji deo dešavao se ispod vode, u zgradi Reaktora u Vinči, gde su stručnjaci manipulisali istrošenim gorivom.
Zaštićeni od glave do pete, sa maskama na licu, ispod vode su prebacivali elemente, a svaki pokret, zahvaljujući podvodnim kamerama, pratili na monitorima. Nivo zračenja bio je povišen. Vreme koje svaki inženjer i tehničar sme da provede pored bazena strogo ograničeno. Zabranjeno je dodirivanje bilo čega, čak i naslanjanje na zid. Detektori pište sve vreme i upozoravaju na povećanu dozu zračenja.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno69.html:312422-Srpski-uranijum-stigao-u-Sibir